Je hoort het regelmatig op de radio.
‘De NS zet bussen in.’
Dat ene kleine zinnetje zegt alles.
Je weet direct waar je aan toe bent.
Ellende, vertraging, te laat op je afspraak.
Mooi he?
De kracht van taal.
I love it.
Ik ben gek op korte pakkende zinnen.
Helder.
To-the-point.
Kort & krachtig.
Ik denk dat iedere ondernemer zo graag communiceert met zijn klanten.
Want waarom veel woorden gebruiken als je met minder woorden veel meer zegt.
Toch lees je nog steeds onderstaande zinnen.
‘Uw persoonlijke adviseur speelt in op uw organisatie en zoekt op basis daarvan onafhankelijk naar de beste en meest kosteneffectieve oplossing.’
‘Bij [naam bedrijf] kunt u naast onze ervaring en kwaliteit ook uitgaan van de allerbeste service.’
‘Onze adviseurs zijn op ieder moment dichtbij en bereikbaar.’
‘Als installateur doen wij werkzaamheden in een breed spectrum. Wij werken in een vast en hecht team. U krijgt bij ons 1 aanspreekpunt die alles regelt voor uw afspraak, veiligheid en comfort. Kortom, voor een betrouwbare installatie bent u bij ons aan het juiste adres.’
‘Onze advocaten bieden eerlijk advies, een efficiënte en resultaatgerichte aanpak, doch behandelen in overleg met u uw zaak. Uw zaak wordt persoonsgericht aangepakt, omdat wij begrijpen dat uw zaak voor u belangrijk is. U wordt volledig van het verloop van uw zaak op de hoogte gehouden en geen enkele procedure wordt opgestart zonder uw voorafgaande toestemming.’
‘Wij bieden u overzicht en gemak, maar tegelijkertijd de zekerheid dat u een oplossing op maat krijgt. Voorspelbaarheid in kosten, eenvoud én flexibiliteit zijn voor u belangrijk en voor ons de speerpunten.’
Nietszeggendheid.
Waarom?
Omdat we dit allemaal zeggen.
Uiteraard zegt niemand dat ze niet betrouwbaar zijn.
Of onpersoonlijk te werk gaan.
Onderling niet goed samenwerken.
Of na 17.00 uur niet bereikbaar zijn.
Als je dit zou zeggen dan val je weliswaar op.
Maar dan trek je geen klanten aan.
Ooit dit gehoord op het NS station.
DING-DONG
‘Als de dienstregeling morgen normaal verloopt zet de NS treinen in.’
Oké.
Made my point.
Ik wil je helpen.
Door een bedrijfsprofiel, een ‘About Us’ pagina, productbeschrijving of zoiets dergelijks kritisch te bekijken.
Dus heb je iets waarvan je denkt: ‘Hm… kan beter, maar ik weet niet hoe’?
Stuur een linkje naar contact@ivo-ouwerkerk.nl
Dan kijk ik of ik het kan verbeteren.
– Ivo