Vlees óf vis

‘Kijk maar op onze website. Daar staat precies wat we doen.’ zei hij tegen mij.

Dan ben ik razend nieuwsgierig of dat ‘wat’ direct helder is.

Voor mij.

Maar vooral voor potentiële klanten.

Want als het vraagtekens oproept. Dan haakt de klant af.

Helder kunnen uitleggen wat je doet.

Dat is de kunst.

Toen las ik dit:

Bedrijf Y, opgericht in 1992, is dé specialist voor tactische en strategische ICT vraagstukken. Met een frisse blik gaan we aan de slag, of het nou gaat om interim-projecten of vragen over outsourcing. Eerlijk gezegd zijn we van alle markten thuis. We werken dan ook in vele sectoren: variërend van zakelijke dienstverlening tot productiebedrijven en alle denkbare overheid- en semi-overheidsinstellingen.

Dat we de grootste in ons segment zijn, komt ongetwijfeld door onze kennis van zaken en het centraal stellen van de klantvraag. Maar ook onze no nonsense-mentaliteit, ons vermogen tot out-of-the-box-denken en ons vermogen om echt inhoud te geven aan een duurzame, volwassen relatie met onze klanten spelen een rol.

‘Nee, niet doen!’ hoorde ik mezelf zeggen: alle opties openhouden.

En zelf zeggen dat je heel goed bent.

 Klassieker

Een klassieke fout in positionering. Vlees noch vis.

Veel tekst met nietszeggende woorden.

Eerlijk gezegd zijn we van alle markten thuis.

‘We hebben overal een beetje verstand van.’

‘Maar we zijn nergens echt goed in.’

Bovendien, ‘out-of-the-boxdenken’ of ‘de klant centraal stellen’.

Dat is het minste wat de klant verwacht.

Niet echt onderscheidend.

Kom op!

Dit wil je potentiële klanten toch niet aandoen.

In één zin

Breng het terug naar de eenvoud.

Maak het vlees óf vis.

Kijk maar naar de taglines van MailChimp – Send Better Email, Audi – Voorsprong door Techniek, Voerfabrikant ForFarmers Hendrikx – De Beste Brokkenmakers van Nederland of bioloog Freek Vonk – gespecialiseerd in gif.

Met eenvoud maken ze duidelijk wat ze te bieden hebben.

Heel helder.

Dat maakt het voor klanten makkelijk.

Lukt jou dat ook?

Lees al mijn 118 blogs
Persoonlijke groei
Wat voor man wil je zijn?

Dit blijf ik altijd een mooie vraag vinden: ‘Wat voor man* wil je zijn?’ Tijdens mijn coachtrajecten komt deze vraag altijd naar voren. (*of lees

Persoonlijke groei
Op een dag kijk je om je heen

Op een dag kijk je om je heen en opeens valt het je op: je bent beland in een nieuwe fase van je leven. Het

Persoonlijke groei
Wat doet een ondernemerscoach?

6 Voordelen van Ondernemerscoaching Het ondernemerschap brengt tal van uitdagingen met zich mee die een beroep doen op diverse vaardigheden en competenties waar je wellicht

Open chat
1
Hi! Ivo hier. Kan ik je helpen?