Vorige week gaf ik een training met de titel: ‘Klantgericht denken en handelen.’
Saai. Oersaai.
Nee, niet de training!
Als je weleens een training bij mij hebt gevolgd dan weet je dat die niet saai zijn.
Ik bedoel de titel van de training.
Verplaats je eens in de deelnemer.
De ontvangende partij.
‘Weet je wat ik morgen ga doen?’, zei Frank op de tennisbaan.
‘Ik heb morgen de training Klantgericht denken en handelen.’, vertelde hij tijdens het inslaan.
‘What The F*CK!’, riep zijn teamgenoot. ‘Echt vet. Dat klinkt supercool.’
‘Ja, het sprak mij ook direct aan…’, reageerde Frank.
Laat me niet lachen.
Zo ging dat vast niet.
Hoe spannend klinkt die titel?
Ken jij het seminar ‘Politiek in complexe organisaties?’
Waarschijnlijk niet.
Het seminar bestaat niet meer.
De organisatoren kregen niet voldoende deelnemers.
Ze wilde er mee stoppen.
Totdat iemand zei: ‘Waarom geef je het geen andere naam?’
Het seminar kreeg een nieuwe titel: ‘Hoe word ik een rat?’
Het werd een commercieel succes.
De waarde van een pakkende titel is groot.
Ik zie veel uitnodigingen, commerciële boodschappen, e-mails of teksten met saaie titels.
Bijvoorbeeld: ‘CRM in de praktijk’, ‘Werken met het Enneagram’, ‘Socratisch coachen’, ‘Strategische verkoop’, ‘Zakelijk Engels’.
Jakkes!
Ze zijn weliswaar heel praktisch.
Maar ook héél veel gebruikt.
Prikkelen niet echt anderen zintuigen.
Als iedereen hetzelfde klinkt is er niets aan.
Dan wordt het kleurloos.
En bovendien valt het niet meer op.
Hoe goed de inhoud ook is.
Het bedenken van een pakkende titel kost veel tijd en energie.
Ondanks dat daag ik jou uit.
Om alle uitnodigingen of must-read-mails die jij verstuurt. Of webteksten die jij schrijft.
Commerciële boodschappen en offertes die jij maakt te voorzien van een pakkende titel.
Springt jouw boodschap eruit?
Of is het eenheidsworst?
Het leven is te kort voor saaie titels.
ツ
Ivo
Ps. Meer lezen over het maken van WTF-titels? Surf naar www.deblogacademie.nl en download een super praktisch E-book. Die vind je aan het einde van iedere blog.