Waarom je dicht bij jezelf moet blijven

Marketing kan helpen om je opmerkelijk te maken.

Maar het kan nooit goed maken wat er niet is.

We kennen allemaal Nike.

Je kan leren van deze sportschoenengigant.

Nike staat bekend om haar innovatieve productontwerp, sponsoring van topsporters, prijswinnende advertenties en haar eigenzinnige houding.

Nike is samen te vatten in drie woorden: ‘Authentic Athletic Performance’.

De thema’s die daarbij horen zijn: ‘Willen winnen’, ‘Grenzen verleggen’, ‘Doorzetten’, ‘Ambitie’ en ‘Volhouden’.

Alle marketingactiviteiten van Nike zijn altijd terug te herleiden naar de essentie van Nike.

Datgene waar Nike voor staat.

De essentie wordt gezien als een kompas.

Het moet ervoor zorgen dat Nike zich in de juiste richting blijft bewegen.

Dat het negens ontspoort.

Alle nieuwe producten moeten innovatief genoeg zijn in hun materiaalgebruik, pasvorm en vormgeving zodat ze werkelijk betekenis hebben voor topatleten.

Flop

Marketing kan echter nooit goed maken wat er niet is.


Zo flopte een lijn van ‘outdoor’ schoenen en kleding.

Outdoor sporters herkende zichzelf niet in Nike.

Wel als het gaat om ‘grenzen verleggen’, ‘doorzetten’, ‘ambitie’ en ‘volhouden’.

Maar niet als het gaat om ‘willen winnen’. Juist de belangrijkste peiler van Nike.

Dus kochten ze de kleding niet.

Hoe goed de marketing ook was.

De kunst

De kunst is dus om dichtbij de essentie te blijven.

Maar ook goed in de gaten te houden wat de markt vraagt.

In één zin samengevat:

‘Know what your customers want most and what your company does best. Focus on where those two meet.’

Keep on running 😉

Lees al mijn 118 blogs
Persoonlijke groei
Op een dag kijk je om je heen

Op een dag kijk je om je heen en opeens valt het je op: je bent beland in een nieuwe fase van je leven. Het

Persoonlijke groei
Wat doet een ondernemerscoach?

6 Voordelen van Ondernemerscoaching Het ondernemerschap brengt tal van uitdagingen met zich mee die een beroep doen op diverse vaardigheden en competenties waar je wellicht

Open chat
1
Hi! Ivo hier. Kan ik je helpen?