Marketing kan helpen om je opmerkelijk te maken.
Maar het kan nooit goed maken wat er niet is.
We kennen allemaal Nike.
Je kan leren van deze sportschoenengigant.
Nike staat bekend om haar innovatieve productontwerp, sponsoring van topsporters, prijswinnende advertenties en haar eigenzinnige houding.
Nike is samen te vatten in drie woorden: ‘Authentic Athletic Performance’.
De thema’s die daarbij horen zijn: ‘Willen winnen’, ‘Grenzen verleggen’, ‘Doorzetten’, ‘Ambitie’ en ‘Volhouden’.
Alle marketingactiviteiten van Nike zijn altijd terug te herleiden naar de essentie van Nike.
Datgene waar Nike voor staat.
De essentie wordt gezien als een kompas.
Het moet ervoor zorgen dat Nike zich in de juiste richting blijft bewegen.
Dat het negens ontspoort.
Alle nieuwe producten moeten innovatief genoeg zijn in hun materiaalgebruik, pasvorm en vormgeving zodat ze werkelijk betekenis hebben voor topatleten.
Flop
Marketing kan echter nooit goed maken wat er niet is.
Zo flopte een lijn van ‘outdoor’ schoenen en kleding.
Outdoor sporters herkende zichzelf niet in Nike.
Wel als het gaat om ‘grenzen verleggen’, ‘doorzetten’, ‘ambitie’ en ‘volhouden’.
Maar niet als het gaat om ‘willen winnen’. Juist de belangrijkste peiler van Nike.
Dus kochten ze de kleding niet.
Hoe goed de marketing ook was.
De kunst
De kunst is dus om dichtbij de essentie te blijven.
Maar ook goed in de gaten te houden wat de markt vraagt.
In één zin samengevat:
‘Know what your customers want most and what your company does best. Focus on where those two meet.’
Keep on running 😉