Hoe je ervoor zorgt dat klanten altijd aan jou denken

Hoe je ervoor zorgt dat klanten altijd aan jou denken

‘Ivo, ik lees jouw mails nu al meer dan 1,5 jaar.’

‘Ik vind ze goed!’

‘Jij zet mij altijd even aan het denken..’

Zo begon het gesprek tussen Erik en mij.

Hij belde mij begin deze week.

Erik werkt als sales & marketing manager bij een middelgroot bedrijf.

Hij nam direct het initiatief.

‘Wij gaan binnenkort een nieuw product in de markt zetten.’

‘Dat wil ik beter doen dan de vorige keer..’

‘Wat ik wil is dat jij ons helpt bij het aanscherpen van deze propositie en vervolgens onze salesmensen traint.’ vervolgde hij.

‘Een frisse blik van buiten met de juiste expertise kan ons goed helpen.’ zei hij.

We waren er snel uit.

Hij vroeg mij of ik langs wilde komen voor een gesprek.

Met een goed gevoel hing ik op.

Pas na 1,5 jaar

Ik herhaalde in mijn hoofd nog even zijn eerste zin.

‘Ik lees jouw mails al meer dan 1,5 jaar…’

Dat Erik ‘pas’ belde na 1,5 jaar kan ik verklaren.

En ook waarom hij mij belde.

Het kan een lange tijd duren voordat een bedrijf besluit om expertise in te huren.

Men probeert het eerst zelf.

Pas wanneer hulp gewenst is koopt men expertise in. In vorm van een product, dienst of persoon.

Wie?

Dan komt de volgende vraag.

‘Wie kan ons helpen?’

Uiteraard zoek men een expert.

Iemand met een goed trackrecord.

En als jij die expert bent.

Dan moet de klant wel aan jou denken.

Big Bang

Als je wilt dat klanten aan je denken wanneer het er op aan komt dan moet je on ‘top of mind’ zijn.

Zodat ze niet op zoek gaan.

Maar direct aan jou denken.

Indruk willen maken met een eenmalige marketingactie helpt niet.

Of één keer per maand een update plaatsen op LinkedIn of waar dan ook helpt ook niet veel.

Of wat dacht je van één keer per kwartaal een nieuwsbrief sturen waarin je vertelt hoe druk je bent geweest…

Een nieuwe website maken zodat je kan zeggen ‘Ik heb een nieuwe website’ helpt ook niet.

Wat jij voor de ander kan betekenen moet in het geheugen van de klant gegrift staan.

Dat lukt je niet met die ene Big Bang.

Volhouden

Dat bereik je door regelmatig voorbij komen.

Week in, week uit. Maand in, maand uit. Jaar in, jaar uit.

Je moet blijven volhouden.

Ook als je druk, druk, druk bent en nu voldoende klanten hebt.

Relevantie

Kom niet langs met mooie verkooppraatjes.

Maar met een waardevolle boodschap.

Een boodschap die ander verrijkt, verrast, verbind, vermaakt of verbaasd.

Onthoud.

Zonder inhoud geen relevantie.

Zonder herhaling geen herinnering.

Sterke positionering, betere resultaten.

 

Ivo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *