Waarom je niet moet doen wat de klant vraagt

Waarom je niet moet doen wat de klant vraagt

Ik heb deze zomer met mijn gezin een rondreis gemaakt door Denemarken, Noorwegen en Zweden.

Bij iedere camping die we aandeden hoorde ik achter in de camper: “Papa, hebben ze hier ook Wi-Fi?”

Wi-Fi…

Het staat gelijk aan verbinding, contact, delen, leuk vinden en dat is een basisbehoefte voor velen onder ons, nietwaar?

Niet onderhandelbaar

Een behoefte is niet onderhandelbaar en dat is goed nieuws voor de ondernemers. Dat biedt namelijk kansen…

Een verlangen moet hoe dan ook vervuld worden. De mens is altijd op zoek naar invulling van die behoeften. Denk aan de drang naar erkenning, waardering; naar invloed, macht, status of het zoeken naar zekerheid of structuur. De zin om ergens bij te horen, de behoefte aan saamhorigheid of resultaat willen behalen.

De mate van behoefte hieraan verschilt van persoon tot persoon (lees: klant!).

Hoe

Wat wel onderhandelbaar is, is de manier waarop je die behoefte invult. In de praktijk proberen veel ondernemers deze wensen in te vullen op een manier waarvan ze zelf denken dat het goed is voor de klant.

Eenvoudig toch?

Toch gaat het hier vaak mis.

Natuurwet

Een van de natuurwetten in de verkoop is: “Behandel de ander niet zoals jezelf behandeld wilt worden, maar zoals de ander behandeld wil worden.”

Maak oprecht klantgericht gebruik van deze natuurwet, zorg voor een passende invulling en je krijgt het lekker druk. Lekker druk betekent: blije klanten, omzet en rendement.

Door bewustwording van deze natuurwet wordt hopelijk jouw denken even aangewakkerd.

Want hoe doe jij dat of hoe doet jouw bedrijf dat eigenlijk?

Zweden

Ik ga onderstaande brief sturen aan een paar campinghouders in Zweden.

Juist in Scandinavië moeten ze toch verstand hebben van natuurwetten. 😉

Sterke positionering, betere resultaten.

 

Ivo

——————–

Bästa camping innehavare,

De wereld verandert snel.

Waarschijnlijk denkt u dat wij hier komen voor onze rust, ontspanning en de mooie natuur.

En daar heeft u ook gelijk in!

Maar dat betekent niet: geen Wi-Fi bij de tent.

Dan kunnen we na het bergwandelen, vissen, raften of zwemmen onze foto’s delen met onze vrienden op Facebook.

Dan kunnen we ook gelijk de camping even ‘liken’.

En ziet iedereen hoe mooi het hier is.

We hebben behoefte aan contact, waardering, status, erkenning, saamhorigheid, etc..

Zorg gewoon voor Wi-Fi op de camping. Gratis, zonder moeilijk inlog-gedoe of alleen bereik bij de receptie.

Dan komen we volgend jaar weer terug..

En dat is toch wat u wilt!

Sterke positionering, betere resultaten.

 

Ivo Ouwerkerk

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *