Het merk IK in de markt zetten. 6 lessen.

Het merk IK in de markt zetten. 6 lessen.

Wat leuk voor je’ zei hij.

Ik denk niet dat hij het echt meende. Maar mijn besluit stond vast.

Ik ga voor mezelf beginnen.

Het is alweer bijna 12 jaar geleden dat ik mijn vertrek aankondigde bij mijn werkgever.

Mijn eigen merk bouwen.

Het bevalt mij prima.

Ik heb een heleboel geleerd.

1. Je hoeft geen gat in de markt te hebben

Ik dacht altijd dat je een gat in de markt moest hebben om ondernemer te worden.

Helemaal niet waar.

Toen dacht ik dat een Unique Selling Point moest hebben?

Ook dat hoeft niet.

Wat een opluchting, want ik kwam er maar niet uit…

De kans bestaat dat je vergeet wat klanten echt willen als je alleen maar nadenkt over verkopen.

Een USP gaat immers over verkopen.

Bovendien grote kans dat een ander hetzelfde roept…

Mijn advies is vooral te kijken naar jouw ‘Value Proposition’.

Wat hebben klanten aan jouw diensten of producten.

Ik kan er geen mooie vertaling voor bedenken.

Jij?

Het dwingt je na te denken wat jouw toegevoegde waarde is voor je klanten.

Ik vond er nog een mooie blog over. Die lees je hier.

2. Je moet keuzes maken (voor welke klant je gaat)

Voordat je klanten blij kunt maken, moet je ervoor zorgen dat je herkend wordt door je (potentiële) klanten.

Daarvoor is het belangrijk dat je scherpe keuzes durft te maken.

Je moet als het ware terug naar de basis.

Kiezen voelt over het algemeen als verliezen.

Echter durven kiezen is een vereiste om gekozen te worden.

Welke doelgroep doe je welke belofte?

Hoe scherper dat staat, hoe beter je herkend wordt.

Doe je dit keer op keer, dan word je ook nog gewaardeerd en aanbevolen.

Wil wil dit niet?

3. Je moet jezelf niet teveel vergelijken met anderen

Met al die social media is het heel makkelijk. Kijken hoe anderen het doen.

Hierin schuilt een groot gevaar.

Want op social media is iedere ondernemer succesvol.

Toffe opdrachten, inspirerende gesprekken, overvolle agenda’s, te gekke ontmoetingen…..

Het inspireert je niet, maar je wordt eerder afgunstig. Als je dit overkomt vergelijk je jezelf vast te veel met anderen.

De constante vergelijkingen met anderen zorgen er voornamelijk voor dat mensen zich als ‘losers’ gaan zien.

Er is altijd wel een ondernemer met meer succes, iemand met een betere baan, een mooiere vrouw of wat dan ook…

Sonya Lyubomirsky van de universiteit van Californië deed onderzoek naar het fenomeen.

Haar conclusie? Ongelukkige mensen vergelijken zichzelf constant met anderen.

Wie zich voortdurend met anderen vergelijkt kan daar beter mee stoppen. Vooral als je een ondernemer bent.

Vertrouw erop dat je uniek bent. Als mens!

Er is niets zo belangrijk om je eigen niche vinden en weten wat je kan bieden voor die doelgroep.

Net zoals geen twee mensen identiek zijn, zijn ook alle ondernemers uniek.

4. Je moeten gatentaal spreken, geen borentaal

‘Wat wil je voor je verjaardag hebben’ vroegen Jorik en Stan.

‘Kies maar wat, ik ben overal blij mee!’ riep ik.

Op mijn verjaardag kreeg ik een mooie ingepakte doos.

‘Je raad nooit wat het is!‘ zei Stan.

‘Een boormachine!’ riep Jorik met een glimlach op zijn gezicht.

En niet zo maar een.

Dit stond op de doos:

– Constante hoge boorprestaties over het gehele boorbereik
– Keuzeschakelaar voor boren met of zonder slag
– Schakelaar voor links/rechts draaien om schroeven te plaatsen en te verwijderen
– Perfect afgestemd op gebruik voor 9 mm t/m 23 mm boor
– Traploze 3-punts regeling van de draaisnelheid
– Sterke B27-motor bestand tegen zware belastingen

Wat wil je nog meer?

Toch was ik niet helemaal blij met de boor. Maar waarom?

Was het een hint van de familie om te gaan klussen?

Was het niet het juiste merk?

Had ik toch liever de nieuwste IPhone gehad?

Nee, dat was het allemaal niet.

Het is veel simpeler.

Wanneer heb je behoefte aan een boor?

Als je behoefte hebt aan een gat.

En geloof me veel ondernemers praten nog altijd borentaal tegen hun klanten.

Mijn advies achterhaal eerst het gat bij je klant en biedt dan pas de passende boor aan.

5. Je moet weten hoe je klanten kopen.

Ik was laatst bij een netwerk bijeenkomst.

Er was een spreker met een verhaal over ‘social media’.

Hij liet ons zien hoe je heel gemakkelijk allerlei berichten kon plaatsen met een paar muisklikken.

Op Facebook, LinkedIn, Twitter, Google+, Instagram, etc.

‘Je moet het vandaag de dag allemaal hebben’ zei hij tussen de regels door.

Ook jouw klanten maken er gebruik van.

Natuurlijk.

Wow, ik was echt onder de indruk.

Niet dus…

Want ik heb dat niet allemaal nodig.

Mijn advies is om heel goed te achterhalen hoe jouw klanten kopen.

Hoe zoeken ze? Hoe oriënteren ze zich? Hoe kopen ze?

Als je aan mijn klanten vraagt hoe zoeken dan zeggen ze: ‘We kijken of we iemand weten in ons netwerk’

Dus wat ik moet doen is onder de aandacht blijven in dat netwerk.

En dat doe ik liever met mijn columns of in een persoonlijk gesprek dan met een Twitter bericht.

Dat zijn mijn keuzes.

6. Je moet blijven volhouden.

Ik heb dit jaar met acht kerels een ‘Stoere Mannentocht’ gelopen in de bergen van Oostenrijk.

Iedere dag 8 á 10 uur lopen en klimmen in de bergen.

Aan bergen gehangen met 150 meter lucht onder je voeten. Ik heb veel angst overwonnen.

Bob, een vriend van mij en onze berggids, gaf mij een wijze les bij het omhoog klimmen.

‘Ga niet te snel, stap voor stap dan kom je vanzelf boven’

Vijf dagen lang dacht ik hieraan als het zwaar werd.

Rustig aan.

Stap voor stap.

En dan de voldoening.

Bovenaan de berg komen met een fantastisch uitzicht en ‘s avonds een groot glas witbier.

Een kwestie van volhouden.

Als mij iets gevormd heeft is het ondernemerschap.

Maar versta mij goed: ondernemerschap.

Daarvoor hoef je niet altijd voor jezelf te werken.

 

Ivo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *