Voor wat voor keuze jouw klant ook staat.
Of ze nu op zoek zijn naar ICT oplossing, een makelaar of een consultant – uiteindelijk zien ze twee soorten aanbieders:
1. Zij die eruit springen. Op wat voor manier dan ook.
2.En de rest. De eenheidsworsten, de hoe-heet-dat-bedrijf-ook-al-weer-bedrijven of de wat-doen-ze-precies-bedrijven.
De eerste groep slaagt erin om meer klanten te binden en te boeien.
De rest: die moet keihard op acquisitie. Klanten komen namelijk niet vanzelf op hun af.
Wat (potentiële) klanten bij je denken of voelen heeft impact op hun gedrag.
En dus effect op jouw omzet.
Niet zeggen hoe goed je bent
Het onderstaande kom je nog heel veel tegen.
‘We zijn een klantgerichte organisatie met meer dan 25 jaar ervaring’
‘Al onze adviseurs zijn specialist op hun vakgebied’
‘We werken landelijk’
‘We bieden een totaaloplossing’
‘We hebben een compleet assortiment’
‘Uw probleem is onze uitdaging’
Allemaal bullshit.
Ga vooral niet vertellen hoe goed je bent.
Verschil
Het gaat om iets anders.
Het gaat er namelijk om of (potentiële) klanten het verschil zien.
Zodat ze aan je denken en voor je kiezen als het erop aan komt.
Dus niet benadrukken wat anderen ook (kunnen) zeggen.
Belofte
Doe een belofte.
Zodat er een voorkeur voor jou kan ontstaat.
Dat betekent keiharde keuzes maken.
Sommige klanten zullen dan niet voor je kiezen.
Die voelen zich niet aangesproken.
Maar wat maakt dat nou uit.
Er blijven er genoeg over.
Kies en wordt gekozen.
Sterke positionering, betere resultaten.
Ivo