Waarom jouw verhaal verteld moet worden

Stel je voor dat je een rijke kunstverzamelaar bent.

Je bent zojuist een museumzaal binnen gewandeld.

Aan de muur hangen twee gigantische doeken van meer dan drie meter hoog. Van een afstandje zien beide schilderijen er precies hetzelfde uit. Je doet een paar stappen naar voren om ze beter te kunnen bekijken. Je kunt nergens een tekstbordje vinden. Je raakt geobsedeerd door de fantastische schilderijen. Een uur lang loop je van doek naar doek en vergelijkt de penseelstreken. Je kunt geen enkel verschil ontdekken. Dat roept vragen op.

Dan verschijnt de curator van het museum. Enthousiast informeer je naar de herkomst van je nieuwe obsessie. De curator vertelt dat het linker schilderij in de zeventiende eeuw is geschilderd door een Nederlandse meester.

‘En het andere dan?’ vraag je.

‘O, dat schilderij,’ zegt hij, ‘dat is een vervalsing. Die is gemaakt door een student van de kunstacademie.’

Verbaasd kijk je nog eens naar de twee doeken.

Welk doek ziet er nu beter uit? Welk doek zou je willen meenemen naar huis?

Wat we weten

Je zou denken dat het plezier dat je aan een schilderij beleeft afhankelijk is van de voorstelling, de kleuren, het licht en de lijnen. Maar er speelt meer mee. De waardering die wij hebben voor iets – of het aanspreekt, of we eraan hechten, wat we ervoor willen betalen – wordt sterk beïnvloed door wat we er over weten.

Het verhaal erachter doet er toe.

Echt waar

Hoe mooi is het.

Als klanten tussen jou en je concurrent verschil kunnen ontdekken.

Dat je niet inwisselbaar bent voor een ander.

Omdat je denkt dat een goed product wel voor zichzelf spreekt.

Mensen willen weten waar dingen vandaan komen, hoe ze tot stand gekomen zijn en door wie ze bedacht zijn, en waarom.

Met jouw verhaal kan je jouw bedrijf onderscheiden van de rest. Met jouw verhaal kan je [kun] emotie overbrengen. Met jouw verhaal kan je opvallen. Door jouw verhaal kunnen klanten beter onthouden wat jij aanbiedt.

Jouw verhaal is altijd echt. Uniek. Onvervalst.

Vertel het!

Lees al mijn 118 blogs
Persoonlijke groei
Je kan het (niet) alleen

Wanneer je hulp vraagt. Heb je de intentie iets samen te doen. Wanneer je niet om hulp vraagt. Besluit je om het alleen te doen.

Persoonlijke groei
Je bent zo als je denkt

Denk jij het lukt mij nooit. Dan lukt het jou ook nooit. Denk jij dat kan ik niet. Dan kan je het ook niet. Denk

Persoonlijke groei
Word een betere versie van mezelf.

Elke dag ben ik bezig om een betere-versie-van-mezelf-te-worden. Oké. Laat ik eerlijk tegen je zijn. Niet elke dag. Soms sla ik een dag over. Ook