De juiste positionering kiezen is een kunst.
Dit moet je weten.
1. Dat positioneren een kwestie van rücksichtslos kiezen is.
2. Dat als klanten kunnen kiezen het dus gaat om onderscheidend vermogen.
3. Dat als je alles voor iedereen wilt zijn, zul je niets voor niemand zijn.
4. Dat er geen toverdrank bestaat voor de ideale positionering. Wees eigenzinnig. Durf te kiezen, maar laat je wel inspireren.
5. Dat het niet gaat om hoe goed of uniek je feitelijk bent, maar of klanten het verschil herkennen dat jij wilt maken.
6. Dat je eerst moet bepalen bij wie je bekend wil staan.
7. Dat klanten een beperkt geheugenruimte hebben. Ze onthouden echt niets alles wat je communiceert.
8. Dat ‘less-is-more’. Simplicity works. Dus breng jouw positionering terug tot de essentie.
9. Dat hoe minder onderscheid klanten waarnemen tussen jou en jouw concurrent hoe minder reden klanten hebben om voor jou te kiezen.
10. Dat als jij denkt ‘moet-ik-dat-nu-wel-nog-een-keer-vertellen’ dat dan pas de markt eraan gewend is.
11. Dat jij jouw boodschap dus moet blijven herhalen.
11. Dat jij jouw boodschap dus moet blijven herhalen.
12. Dat ‘kwaliteit’, ‘goede prijs-kwaliteit verhouding’ en ‘uitstekende service bieden’ een ondergrens is. Dus zeg maar niet dat je hier heel goed in bent.
13. Dat een helder, transparant aanbod (met prijzen) klanten helpt om te kiezen.
14. Dat een one-to-one benadering echt iets anders is dan one-to-many benadering.
15. Dat een slechte product-, bedrijfs- of merknaam altijd een slechte naam zal blijven.
16. Dat het hebben van een goed logo echt belangrijk is. Mensen zien eerst een vorm, dan een kleur en ten slotte de inhoud, zoals tekst.
17. Dat een slogan meer is dan een leuk zinnetje. Je slogan vat je merk in één zin samen.
18. Dat je super consistent moet zijn in je uitingen.
19. Dat ‘bekend’ zijn vaak geassocieerd wordt met betrouwbaar.
20. Dat ‘duur’ zijn vaak geassocieerd wordt met betere kwaliteit.
21. Dat ‘echt’ zijn het altijd wint van verzonnen verkooppraatjes.
22. Dat ‘het-juiste-gevoel-erbij-hebben’ een hele grote rol speelt bij het aankoopproces bij klanten. Ook in de B2B markt!
23. Dat logic will never change emotion or perception.
24. Dat klanten net mensen zijn. Ze zijn meer bezig met zichzelf dan met hoe goed jouw bedrijf is
25. Dat jouw positionering net spieren zijn: alleen als je ze traint worden ze sterker. Als je ze verwaarloost verslappen ze.
26. Dat jij jouw positionering één keer per jaar naar de APK (Algehele Positionerings Keuring) moet brengen.
27. Dat JIJ de specialist bent op jouw vakgebied! Dus claim jouw plek.
28. Dat jij altijd welkom bent om een keer te komen sparren over jouw positionering.
Sterke positionering.
Betere resultaten.
– Ivo